Postanowienie w sprawie drogi ekspresowej S19
20 kwietnia 2015 r. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie, po rozpatrzeniu wniosku Wojewody Podkarpackiego, uzgodnił warunki realizacji przedsięwzięcia Budowa drogi ekspresowej S-19 od km 5+093,00 do km 11+402,31 odcinek (Kielanówka) z węzłem wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną, budowlami i urządzeniami budowlanymi, w ramach ponownej oceny oddziaływania na środowisko.
Odcinek drogi ekspresowej stanowi nie tylko część obwodnicy miasta Rzeszowa ale jest również częścią większej inwestycji, która będzie obsługiwała m. in. ruch tranzytowy. Droga ekspresowa zlokalizowana będzie na terenie miasta i gminy Rzeszów oraz gmin Świlcza i Boguchwała gdzie będzie wiązać dwie trasy międzynarodowe E40 i E371. Łączna długość projektowanego odcinka drogi ekspresowej wynosi ponad 6 km.
Inwestycja obejmuje poza drogą ekspresową również m.in.:
- budowę węzła „Rzeszów Południe” typu WB,
- karo wraz z budową dużego ronda o średnicy 85 m na skrzyżowaniu łącznic,
- budowę czterech łącznic przy węźle „Rzeszów Południe”,
- przebudowę fragmentu drogi gminnej nr 137616R w zakresie dowiązania sytuacyjno-wysokościowego do stanu istniejącego.
Ponadto zaplanowano przebudowę, rozbudowę i budowę dróg kolidujących z inwestycją i odcinka drogi wojewódzkiej nr 878, oraz budowę:
- drogi technologicznej pomiędzy drogą serwisową DD-2L, a ul. Świdrówka, wraz z budową tymczasowego obiektu na potoku Przyrwa,
- przejazdów awaryjnych w ciągu drogi ekspresowej,
- wjazdów awaryjnych w rejonie przejazdów awaryjnych,
- rowów przydrożnych,
- zbiorników retencyjnych,
- zjazdów do zbiorników retencyjnych,
- ogrodzenia wzdłuż drogi ekspresowej,
- elementów Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.
Zaplanowano również budowę obiektów inżynierskich obejmujących estakady, wiadukty, przejazdy gospodarcze, przejścia dla zwierząt oraz przepusty.Inwestycji towarzyszy również wykonanie urządzeń ochrony środowiska w zakresie zieleni projektowanej, budowy ekranów akustycznych, budowy ekranów przeciwolśnieniowych, ogrodzeń trasy ekspresowej S-19 i płotków naprowadzających zwierzęta na przejścia dla zwierząt.
W celu zagwarantowania dojazdów do posesji, działek oraz pól, które zostały rozdzielone przez budowę trasy drogi ekspresowej, zaprojektowano układ dwunastu dróg serwisowych. Zlokalizowano je równolegle do projektowanej drogi ekspresowej, po jej lewej lub prawej stronie. Łączna długość projektowanej sieci dróg serwisowych wynosi blisko 11 km.
Fot.: GDDKiA